top of page

השופט שם סוף להמתנה ממושכת למשלוח. רשת ניצת הדובדבן תשלם 15,000 שקל


לאחר חמש שעות של המתנה מורטת עצבים לשליח הובילו את תושבת המרכז החליטה לפתוח במאבק משפטי עקרוני נגד רשת "ניצת הדובדבן".


השבוע פסק השופט רפי ארניה (בצילום) מבית משפט השלום בראשון לציון כי כי תם העידן שבו חברות יכולות להשאיר את לקוחותיהן בהמתנה ממושכת למשלוח. כאשר אישר בקשה לניהול תובענה יצוגית וקבע כי על פי חוק הטכנאים אסור לחברות לקבוע טווח המתנה של יותר משעתיים.


המקרה החל כאשר המבקשת, ביצעה הזמנה באתר האינטרנט של החברה בסכום של 164.90 שקלים. במהלך ההזמנה, נפתחה חלונית באתר שהציגה טווחי זמני הספקה של חמש שעות, והתובעת בחרה בטווח שבין השעות 16:00 ל-21:00. לטענת, היה חשוב לה שלא להותיר את המשלוח מחוץ לדלת דירתה מחשש לגניבה, ולכן נאלצה לפנות את לוח הזמנים שלה למשך חמש שעות.


לפני הגשת התביעה, פנתה התובעת לחברה בפנייה מקדימה וטענה כי טווח הזמנים של חמש שעות מנוגד להוראות החוק. בתגובה, החברה השיבה כי לאחר התייעצות עם המחלקה המשפטית, החוק אינו חל עליה.

הרשת טענה בבית המשפט כי החוק מתייחס אך ורק לאיחור של שעתיים מעבר לטווח הזמנים שנקבע, ואין בו הגבלה על אורך הטווח עצמו. בנוסף, טענה החברה כי הגדרת הקבוצה התובעת רחבה מדי, שכן חלק מהלקוחות בחרו להשאיר את המוצרים מחוץ לדלת או לקבלם במקום העבודה.


השופט רפי ארניה דחה את פרשנות החברה וקבע כי היא מנוגדת לתכלית החוק. בפסק דינו ציין: "פירושה המעשי של אימוץ העמדה הפרשנית של המשיבה הוא כי אין כל מגבלה לטווח הזמנים שבו על נותן שירות לספק את שירותו. כך למשל, באותה מידה שהוא רשאי לקבוע טווח זמנים של 4 שעות, הרי שהוא רשאי לקבוע גם טווח זמנים של 12 שעות".


השופט הדגיש כי מדובר בחקיקה צרכנית שנועדה להגן על הצרכן: "חקיקה צרכנית אשר תכליתה הינה קביעת כללי משחק הוגנים ביחסים שבין העוסק לבין הצרכן, ובשים לב להיעדר יכולתו של הצרכן להשפיע על תוכן ההתקשרות עם העוסק, אינה יכולה לסבול תוצאה כזו".


בנוגע למדיניות החברה, קבע השופט כי היא מהווה "דבר המדבר בעד עצמו, אשר מצביעה לכאורה על קיומם של נפגעים נוספים, (ומכאן על קבוצה), ואין המדובר בספקולציה על אודות אפשרות קיומם של נפגעים נוספים". בית המשפט אישר את התביעה כייצוגית בשם "כל אדם בישראל, אשר תואם עימו זמן המתנה בטווח זמנים של למעלה משעתיים, לנציג או נותן שירות כלשהו מטעמה של המשיבה, לרבות שליח או כל נציג או נותן שירות אחר, החל מיום 1.2.2019 ועד להיום".


הסעדים שנתבעו כוללים פיצוי כספי לחברי הקבוצה וצו עשה המורה לחברה לתקן את התנהלותה ותקנונה כך שתתאם עם לקוחותיה זמני המתנה שאינם עולים על שעתיים. בינתיים החברה חויבה בהוצאות משפט בסך 15,000 שקלים ויידרש להגיש כתב תביעה מתוקן. בנוסף, החברה נדרשת לפרסם מודעה בנושא אישור התובענה הייצוגית.

 


Comments


bottom of page