אישה סיימה את קניותיה בסניף ויקטורי במבשרת ציון ולאחר הקנייה התבקשה על ידי קצין ביטחון להתלוות אליו לבדיקת של רכישה מול חשבונית הרכישה. בקופה הראשית נערכה הצלבה על ידי הקופאית אם הקניות תואמות לתשלום.
מאוחר יותר הגישה האישה תביעה קטנה בסך 30,000 שקל נגד הרשת בטענה לעיכוב שלא כדין, לשון הרע ויחס משפיל. מהרשת נמסר בתגובה כי הם נלחמים בעלייה באירועי הגניבות, המחייבים בדיקות אקראיות של פריטים שנרכשו. נטען כי היתה זו בדיקה שגרתית,, מהירה ודיסקרטית ללא כוונה לבייש את הלקוח.
הרשם (בצילום) יגאל ברק-עופר מבית משפט השלום בירושלים קיבל את התביעה והורה לויקטורי לשלם לאישה 12,000 שקלים כפיצוי. בית המשפט קבע כי הרשת לא הצליחה להוכיח שיש שילוט בסופרמרקט המתריע בפני לקוחות על בדיקות אקראיות של סל קניות. השופט דחה את הטענה שבדיקות כאלה הן הליך סטנדרטי.
סרטוני הוידאו שהציגה ויקטורי גילו שלקוחות שעוברים במקום יכולים להיות רואים או עשויים להיות עדים לבדיקה. השופט הדגיש כי גם אם רק בודדים היו עדים לאירוע, תחושת ההשפלה הייתה משמעותית. נקבע כי לשון הרע יכול להתרחש באמצעות התנהגות המובילה להשפלה אפשרית. בהתחשב בחומרת הפרסום ולמרות מספר מצומצם של צופים, נקבע פיצוי של 9,000 שקל.
יתרה מכך, הוכח כי עיכוב הבדיקה אינו כדין שכן אירע לאחר הרכישה, כאשר המוצרים היו שייכים ללקוחה. משכך, דומה הבדיקה לחיפוש ברכוש של אדם. בית המשפט קבע כי לויקטורי לא היה בסיס חוקי לעכב לקוח או לחפש ברכושו ללא הסכמה.
נקבע כי שעה שהרשת לא הוכיחה כי מנעה מהתובעת כדין לשאת את המוצרים שרכשה ולעזוב את הסופרקמרקט, אך גם עיכוב קצר מהווה מעשה פסול.
לפיכך, הוטל על ויקטורי לשלם 12,000 שקל - מס' הליך 39585-08-23
.
Comments