מנכ"ל חברת החשמל: אם המדינה לא תפעל הציבור ישלם ביוקר
- מגזין בית המשפט

- 3 באוק׳
- זמן קריאה 3 דקות

עו"ד מאיר שפיגלר ניצב במוקד הזירה האנרגטית בישראל בעידן של טלטלות כלכליות, שינויים גיאופוליטיים ומשבר אקלים. כמנכ"ל חברת החשמל הוא מתמודד עם זינוק צפוי בתעריפים, מאבקי כוח מול ספקיות הגז ומציאות ביטחונית רגישה, ונודע כאדם שקול ומסור הרואה בטובת הציבור מצפן להחלטותיו, אך גם כזה שאינו חושש להתעמת עם גורמים חזקים ולקרוא תיגר על מבנים מיושנים.
לדבריו, תעריפי החשמל צפויים לעלות בראשית ינואר 2026 בכ-5%, בעיקר בשל מחירי הגז ממאגר "תמר". שפיגלר, בעל ניסיון עשיר וידע מעמיק בשוק האנרגיה ובמנגנוני התמחור, מזהיר כי בעלי המאגר מנצלים את כוחם ומוכרים גז במחירים נמוכים לחו"ל. הוא מדגיש כי חובתו, כחלק משליחותו הציבורית, היא להגן על הצרכנים ולהבטיח הוגנות בשוק, ומפנה אצבע מאשימה ישירה כלפי חברות האנרגיה שמעדיפות רווחי יצוא מהירים על פני אספקה סדירה לשוק המקומי. אם לא יושג הסכם חדש, הוא מזהיר, הבוררות המשפטית עשויה להימשך עד 2028 ולהעמיק את חוסר הוודאות במשק.
אם לא יושג הסכם חדש עד תחילת 2026, מזהיר שפיגלר, ההתייקרות עלולה להיות אף חדה יותר, והבוררות עשויה להימשך עד 2028. מתוך אחריות ממלכתית עמוקה, הוא קורא לממשלה להתערב בשוק, לתקן את הכשלים המבניים ולפעול בראש ובראשונה לטובת כלל אזרחי ישראל, ולא רק למען אינטרסים מסחריים, תוך יצירת רגולציה מחייבת שתמנע ניצול לרעה של משאב טבעי לאומי.
מעבר להיבטים הכלכליים, שפיגלר רואה בביטחון האנרגטי של המדינה נדבך מרכזי בחזונו. הוא מציין כי החברה ערוכה לתרחישי חירום קיצוניים, לרבות מלחמה או פגיעה בתשתיות, ומסוגלת להקים תחנת כוח ניידת בתוך 12 שעות בלבד. בתרחיש של עימות רחב או מתקפת טילים, הוא מדגיש, לחברת החשמל יש יכולת לשמור על המשק בפעילות, גם אם חלק מתחנות הכוח יושבתו, ולהשיב אספקה תוך שעות ספורות.
הביקוש לחשמל שובר שיאים בעידן של שינויי אקלים מואצים. בקיץ האחרון נרשמה צריכת שיא של 17,250 מגה-וואט, קרוב לגבול יכולת הייצור של כ-18,000 מגה-וואט. שפיגלר, שמוביל תוכניות אסטרטגיות ארוכות טווח לניהול ביקושים, מדגיש כי בזכות תכנון מוקדם והטמעת אנרגיה סולארית הצליחה החברה למנוע קריסות ולשמור על יציבות המערכת, אך מזהיר כי ללא השקעות מהותיות בתשתיות הולכה וחיבור, שיאי הצריכה הבאים עלולים להביא את הרשת לקצה יכולתה.
עם זאת, הוא אינו מהסס למתוח ביקורת על הבירוקרטיה שמעכבת את פיתוח התשתיות. לדבריו, ההליכים הסטטוטוריים בישראל ארוכים ומסורבלים, ולעיתים נדרשים אישורים מ-46 גופים שונים. מתוך תחושת שליחות ציבורית עמוקה, הוא פועל לפישוט התהליכים ולהאצת פרויקטים, מתוך הבנה כי תשתית מודרנית היא תנאי הכרחי למשק חזק ויציב, ומציין כי כיום נדרש לעיתים עשור לאישור תחנה חדשה, פרק זמן שאינו תואם את צרכי המשק הדינמיים.
תחום האנרגיה הירוקה מהווה בעיניו יעד אסטרטגי מהמעלה הראשונה. ישראל, לדבריו, מפגרת משמעותית אחרי מדינות אירופה, אך הוא נחוש לשנות זאת באמצעות מדיניות מתקדמת והשקעות נרחבות. יעד ייצור של לפחות 30% חשמל ממקורות מתחדשים עד שנת 2030 הוא מבחינתו לא רק יעד סביבתי, אלא מחויבות מוסרית לדורות הבאים, והוא מדגיש כי הדבר מחייב הרחבת קיבולת הרשת, הקמת מתקני אגירה והסרת חסמים רגולטוריים שמונעים חיבור של מתקנים סולאריים פרטיים.
גם בשאלת המונופול שפיגלר מאמץ גישה פתוחה וממלכתית. כיום מייצרת חברת החשמל כ-40% בלבד מהחשמל במשק, לעומת יותר מ-80% בעבר, והוא מדגיש כי החברה אינה מבקשת לשמור על בלעדיות, אלא לפעול בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי. כל זאת תוך שמירה על יציבות, אמינות ושירות ציבורי איכותי, ובמקביל שמירה על גרעין ייצור ממשלתי שיבטיח ביטחון אנרגטי ולא יותיר את השוק נתון לשיקולי רווח בלבד.
בעתיד הלא רחוק צפויות השקעות עתק בהרחבת רשת החשמל ובהתאמתה לעידן התחבורה החשמלית. לפי ההערכות, עד שנת 2030 ינועו בכבישי ישראל כ-1.5 מיליון רכבים חשמליים. שפיגלר רואה בכך אתגר לאומי, אך גם הזדמנות אדירה לשיפור איכות החיים, להפחתת הזיהום ולהבטחת שירות יעיל ויציב לדורות קדימה, אך מזהיר כי ללא תשתיות טעינה מתקדמות וניהול חכם של עומסי הרשת, מהפכת הרכב החשמלי עלולה להיתקע באמצע הדרך.
בדבריו הוא שב ומדגיש את מחויבותו לערכים לאומיים ואת חזונו הכולל. פדיון שבויים, לדבריו, הוא יעד עליון שאין נעלה ממנו, והוא מציב את טובת האדם לפני כל שיקול עסקי. מחויבותו לשירות הציבור, ניסיונו הרב והראייה האסטרטגית הרחבה שלו מהווים את הבסיס למאמציו להבטיח ביטחון אנרגטי יציב לאורך עשורים קדימה, ואת חזונו למדינה שמובילה לא רק בחדשנות טכנולוגית, אלא גם באחריות חברתית ובערבות הדדית.
מאיר שפיגלר נחשב לדמות ותיקה ומוערכת בשירות הציבורי. הוא כיהן בעבר כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי וכמנכ"ל המשרד לשירותי דת, וצבר ניסיון רב בניהול מערכות מורכבות. שפיגלר בן 67, אב לשלושה, מתגורר ברמת אביב. מאז מינויו בדצמבר 2022, הוא מוביל את חברת החשמל במהלכים רחבי היקף שמטרתם לחזק את המשק ולשרת את הציבור נאמנה, תוך שילוב בין חזון לטווח ארוך וניהול יומיומי של אתגרים מורכבים, מהמאבק במחירי הגז ועד למהפכת האנרגיה הירוקה.























תגובות