אלפי נכים כלואים בבית, והמדינה פועלת כאילו זמנם אינו קיים
- מגזין בית המשפט

- 10 בספט׳
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 11 בספט׳

בית המשפט העליון דחה עתירה שהגישו מאות נכים נגד משרד התחבורה, בטענה כי דחיית יישום הנהלים החדשים לתגי החניה מותירה אותם ללא פתרון וללא מענה בסיסי לנגישות. ההליך התמקד בעיכוב שיצר מצב שבו אלפי אנשים עם מוגבלות נותרו למעשה "תקועים בביתם".
השופטים אלכס שטיין, דוד מינץ ויעל וילנר בחנו את העתירה וציינו כי אין מקום להתערבות בשלב זה, נוכח העובדה שבחודש מאי חודש הטיפול בבקשות באמצעות ספק חיצוני ובשל התחייבות המשרד לקדם מכרז לספק קבוע. עם זאת, הדגישו כי נכים שלא קיבלו מענה פרטני זכאים לפנות לבית המשפט המחוזי.
העותרים טענו כי מאז ינואר הוקפא הליך ההנפקה של תגי הנכה, מה שגרם לעיכוב חמור בהנפקת תגי חניה חדשים ובהארכות של קיימים. לטענתם, המשרד משתמש ברפורמה כתירוץ למשיכת זמן ואינו מגייס כוח אדם שיכול לטפל בבקשות הרבות הממתינות להכרעה רפואית.
עו"ד דניאל ארנסט, שופט בדימוס, אשר ייצג את קבוצת העותרים, אמר כי "נכים רבים נותרים כלואים בביתם חודשים ארוכים, משום שבמקום להשקיע שעה בקריאת בקשה ותיק רפואי, המדינה מסתפקת בהארכות אוטומטיות שאינן נותנות מענה אמיתי". לדבריו, "המשרד נוהג כאילו הזמן של האנשים הללו אינו קיים".
במהלך פסק הדין הדגיש השופט שטיין כי "אנו דוחים את העתירה נוכח העובדה שבדיקת הבקשות חודשה באמצעות ספק חיצוני והמדינה התחייבה לפעול במכרז מסודר. ואולם, כל עותר יחיד שעניינו לא נבחן לגופו, רשאי להגיש תביעה לבית המשפט המחוזי".
הרקע לעתירה נעוץ ברפורמות החוזרות בתחום תגי החניה לנכים. ב־2021 הושקה מערכת מקוונת שהייתה אמורה לייעל את ההליך, אך בתוך חמש שנים זינק מספר הזכאים מתג 71 אלף ל־650 אלף. בדצמבר 2024 נחשף כי גורמי פשיעה הציפו את המערכת בבקשות מזויפות ובחוות דעת רפואיות שנמכרו מתחת לשולחן. בינואר 2025 הוקפא הטיפול בבקשות כולן, לשם גיבוש רפורמה חדשה.
במשרד התחבורה מסבירים כי המהלך הנוכחי נועד לשים סוף לעשרות שנים של הפקרות, וכי הנהלים החדשים יבטיחו בדיקה פרטנית ומעמיקה לכל מבקש. עוד צוין כי כבר כעת ניכר שתגים אינם מחולקים עוד שלא בצדק, וכי נכים אמיתיים נהנים מגישה טובה יותר למקומות חניה ייעודיים.
למרות זאת, בשטח נשמעות טענות קשות על קיפאון מתמשך. נכים מדווחים כי גם הפתרון של ספק חיצוני אינו מספק מענה מהיר, וכי דחיית יישום הנהלים החדשים עד אוקטובר מותירה אותם חסרי ודאות. פסק הדין אמנם דחה את העתירה, אך השופטים הבהירו כי כל נכה שנפגע רשאי לעתור באופן פרטני - מה שמבטיח שהלחץ הציבורי והמשפטי על משרד התחבורה לא ייפסק בקרוב.

























תגובות