דג הדניס שעלה ביוקר: רמי לוי חויב לשלם 5,000 ש"ח ללקוח בגין גביית יתר
- מגזין בית המשפט
- 29 באפר׳
- זמן קריאה 1 דקות

בית משפט לתביעות קטנות בירושלים, בפני הרשמת אביגיל ון-קרפלד, קיבל תביעה שהגיש צרכן נגד רשת "רמי לוי שיווק השקמה 2006 בע"מ" בגין גביית יתר בקופה, בניגוד לחוק הגנת הצרכן.
לטענת התובע, הוא רכש דג דניס שסומן במחיר של 69.9 ש"ח, אולם בקופה חויב בסך של 89.9 ש"ח. רק לאחר שהפנה את תשומת הלב לטעות, הושב לו ההפרש הכספי. התובע טען כי מדובר בהתנהלות חוזרת ושיטתית, המהווה הפרה חמורה של זכויות הצרכן.
בפסק דינה קבעה הרשמת הבכירה ון-קרפלד כי הנתבעת לא הצליחה להוכיח שמדובר בתקלה נקודתית, כפי שטענה בכתב ההגנה. ההפניות למקרה נוסף של גביית יתר, כמו גם העדר הסבר מניח את הדעת מצד נציגי הרשת, חיזקו את גרסת התובע בדבר התנהלות שיטתית.
בית המשפט דחה את טענות הנתבעת כי מדובר בתביעה קנטרנית או בניסיון התעשרות שלא כדין. נקבע כי התובע פעל בתום לב לשם הגנה על זכויות הציבור, ולא לקידום אינטרס אישי.
עוד נקבע, כי נגרם לתובע נזק ממשי בשל הצורך לעקוב אחר מחירים בקופה, להתעמת עם הסניף ולהשקיע זמן ומשאבים במאבק מול הרשת. כן צוין כי מדובר ברשת נגדה ננקטו בעבר הליכים דומים על ידי הרשות להגנת הצרכן, דבר שהעניק משנה תוקף להחלטת בית המשפט להטיל סנקציה כספית משמעותית.
בסופו של דבר, חייבה הרשמת את רשת רמי לוי לשלם לתובע פיצוי לדוגמה בסך של 5,000 ש"ח, נוסף על הוצאות משפט בסך של 550 ש"ח.
פיצויים לדוגמא בשיעור של 5,000₪ על רשת סופרמרקטים הם לעג לרש.
לפחות, היה מוטל על הנתבעת הסכום המקסימאלי שבסמכות ביהמ״ש לתביעות קטנות לפסוק (37,000₪) כדי להביע את שאט הנפש של ביהמ״ש אל מול התנהגותה.