בית המשפט בתל אביב פסק לאחרונה כי חברת התעופה "ארקיע" תשלם 5,636 שקל לתובעת בגין עיכוב ממושך בקבלת כבודתה. הרשמת הבכירה, הלנה בורוכוביץ' ליטוין, קבעה כי התביעה שהגישה הנוסעת תתקבל ברובה, והחברה חויבה לשלם את סכום הפיצויים.
התובעת יצאה לטיול בן שלושה ימים מטעם עבודתה לאתונה, אך עם הגעתה ליעד גילתה כי מזוודתה היחידה, ובה כל ציודה האישי (בגדים, איפור, תרופות, טואלטיקה ופריטים יקרי ערך), לא הגיעה. בשל כך, נאלצה התובעת להקדיש את יומו הראשון של הטיול לרכישת פרטי ציוד חיוניים, במקום ליהנות מהטיול כפי שתוכנן. יתרת הטיול עברה עליה בחשש ובחוסר ודאות בנוגע לגורל כבודתה, שהושבה לידיה רק לאחר חזרתה לישראל.
התובעת עתרה לשיפוי בסך 8,400 שלח, מתוכם 590 אירו בגין הציוד הנרכש, והיתר בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה. היא ציינה כי פנתה לנתבעת לאחר חזרתה לישראל, אך לא זכתה למענה הולם.
מנגד, הנתבעת טענה כי אין לה שליטה על שינוע הכבודה, המתבצע על ידי עובדי שדה התעופה, ולא ידעה על אי שליחת הכבודה לבטן המטוס. כמו כן, נטען כי הפניות שהציגה התובעת נשלחו מכתובת דוא"ל לא מוכרת, שאינה פעילה אצל הנתבעת מזה למעלה מחמש שנים. עוד הוסיפה הנתבעת כי התובעת התרשלה בכך שהפקידה ציוד יקר ערך ותרופות בכבודה הנשלחת לבטן המטוס, ולא פירטה אם קיבלה שיפוי מביטוח נסיעות, ככל שהיה לה.
הרשמת מרמור דומב קבעה כי עיכוב הכבודה מצד הנתבעת מהווה עילה לפיצוי הן בגין הנזק הממוני והן בגין עוגמת הנפש שנגרמה לתובעת. עם זאת, נמצא כי סכום הפיצויים שעתרה התובעת חורג מהתקרה הקבועה באמנת מונטריאול, המסדירה נושאים אלה.
בית המשפט פסק כי התובעת זכאית להחזר מלא בגין רכישת הציוד החיוני, אותו תמכה בקבלות שהוגשו. בנוסף, נפסק פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה בשל עיכוב הכבודה והשלכותיו על הטיול.
לפיכך, הנתבעת חויבה לשלם לתובעת: סך של כ-6,000 שלח בגין שתי עילות התביעה – הנזק הממוני ועוגמת הנפש. פסק הדין מחדד את אחריותן של חברות התעופה במקרים של עיכוב כבודה ופגיעה בחוויית הנסיעה של נוסעים.
コメント