תושב המרכז היה אמור לחזור לישראל ב־11 באוקטובר עם אמו בת ה־85 מחופשה בטביליסי. במקום זה, הוא מצא את עצמו תקוע בבירת גיאורגיה, נאבק להשיג טיסה חזרה הביתה לאחר שטיסתו בוטלה על ידי ישראייר. כעת השופטת מירב קנזי־נאמן קבעה כי חברת התעופה לא יכולה להתנער מאחריותה, והורתה לפצות אותו ב־3,400 שקלים.
על פי התביעה, התובע רכש כרטיסי טיסה לטביליסי עבורו ועבור אמו בת ה־85. בעוד טיסת ההלוך התקיימה כמתוכנן ב־4 באוקטובר, טיסת החזור שהיתה מתוכננת ל־11 באוקטובר בוטלה בעקבות המלחמה. התובע, שנקרא בעצמו למילואים ב־7 באוקטובר, מצא את עצמו תקוע בגיאורגיה עם אמו המבוגרת, ללא מענה מהחברה.
התובע טען כי נאלץ להסתדר לבד, האריך את השהות במלון ואת השכרת הרכב, ולבסוף קנה כרטיסים בארקיע כדי לחזור לארץ, מאחר שכל הפניות שלו לחברה לא נענו. רק לאחר שובו ארצה קיבל התובע החזר חלקי של 1,108 שקלים עבור כרטיסי הטיסה המקוריים. חברת ישראייר טענה, מנגד, בבית המשפט כי המקרה נופל להגדרת "כוח עליון": המטוס הזר שהיה אמור לבצע את הטיסה עזב את ישראל, מרכז ההזמנות בשדרות פונה, וטייסים רבים גויסו בצו 8.
השופטת קנזי־נאמן קבעה כי התובע יפוצה בגין הטבת "שירותי הסיוע" והטבת "כרטיס הטיסה החלופי", והוסיפה על התנהלות החברה: "הנתבעת לא הסבירה מדוע לא הציעה לתובע טיסות חלופיות שיצאו מטביליסי ב־9 וב־10 באוקטובר. ייתכן שהיה מקום כי הנתבעת תיתן עדיפות בטיסות החילוץ לנוסעיה, אשר טיסתם בוטלה, ובכלל זאת התובע, ותציע להם טיסות אלו במסגרת החלופה של 'כרטיס טיסה חלופי', זאת בפרט לאור קריאתו של התובע למילואים".
"לאור כל אלו, ניתן לקבוע במאזן ההסתברויות, כי הנתבעת לא אפשרה לתובע לבחור בין זכאותו להשבת התמורה, לזכאותו לכרטיס חלופי".
לסיכום – בגין הטבת 'שירותי הסיוע' והטבת 'כרטיס הטיסה החלופי', וכן בגין הצמדה וריבית לאלו ממועד הגשת התביעה וכן הוצאות משפט, תשלם הנתבעת לתובע סכום כולל של 3,400 שקל. "במסגרת זו הבאתי בחשבון גם את התנהלותה של הנתבעת, אשר כלל לא השיבה לפניות התובע עד הגשת התביעה, והוא נאלץ להגיש את התביעה דנן", אמרה השופטת.
Comments