top of page

השופט שפסר: משרד התחבורה התרשל, אך היבואנים ישלמו, אין פטור ממס

  • תמונת הסופר/ת: מגזין בית המשפט
    מגזין בית המשפט
  • 30 באפר׳
  • זמן קריאה 2 דקות

עודכן: 3 במאי

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה תביעה של 26 יבואני רכב זעירים נגד משרד התחבורה ומעבדה מוסמכת, אך קבע כי עידן עבודי, ראש תחום אנרגיה במשרד והאחראי על ניסוח "הציון הירוק", מסר הנחיה שגויה בע"פ שהובילה לחישוב שגוי של מס הקנייה. השופט יעקב שפסר קבע כי היבואנים פעלו בתום לב, והורה לבטל את קנסות הפיגורים שהושתו עליהם.


יבואני רכב זעירים נדרשים להקים "קוד דגם" לכל כלי רכב מיובא, וזאת באמצעות מערכת מקוונת שבשליטת משרד התחבורה. מכיוון שאין להם גישה ישירה למערכת, הם מחויבים לפנות למעבדה מוסמכת שתזין את הנתונים הטכניים בשמם. הציון הירוק שנקבע לרכב משפיע באופן ישיר על גובה מס הקנייה – רכבים עם ציון נמוך מ־100 נהנים מהטבת מס (40%), בעוד שמעל רף זה חל מס גבוה בהרבה. מדובר במנגנון תמריצים שנועד לעודד ייבוא של רכבים "ירוקים".


במקרה זה דובר ברכבי פלאג-אין היברידיים שיובאו מארה"ב בשנים 2020–2021, שבתקינה האמריקאית מוצג עבורם נתון פליטה משולב בלבד (בניגוד לתקינה האירופית, המבחינה בין עירוני ובינעירוני). המעבדה מגל, אשר הוזמנה לבצע את ההזנה עבור היבואנים, פנתה למשרד בבקשת הבהרה אך נענתה רק בע"פ – כשעבודי הנחה לחלק את הנתון ל־66% ו־34%. הוראה זו הייתה בלתי תואמת לנוהל והובילה לציון ירוק נמוך מדי.


בהסתמך על ההנחיה, חושב לכלי הרכב ציון ירוק שהקנה להם שיעור מס של 40% בלבד, במקום 83% בפועל. כעבור כשנה דרשה המדינה תשלום מס נוסף בסך כולל של כ־3.7 מיליון שקל. היבואנים טענו כי הסתמכו על מעבדה מוסמכת שפעלה על פי הנחיות הרגולטור, ולכן אין לחייבם רטרואקטיבית. הם הוסיפו כי פעלו בתום לב ומסרו נתוני אמת.


השופט שפסר לא קיבל את טענות המדינה בדבר תרמית, והבהיר כי ההתנהלות לא נבעה מחוסר תום לב: "עבודי הטעה את מגל בהנחיות שמסר, ופניות המעבדה נותרו מיותמות". כן צוין כי גם בתוך משרד התחבורה עצמו התקבלו תוצאות שונות בעת ניסיון לחשב את הציון הירוק, דבר שחיזק את טענת המעבדה לאי-בהירות.


עם זאת, קבע השופט כי אין לפטור את היבואנים מתשלום ההפרש במס, משום שמדובר ב"מס אמת" לפי נוסחה מעודכנת ונכונה. סעיף הפטור מחוק מיסים עקיפים לא חל, מאחר שנמצא כי הנתונים הוזנו באופן שגוי – גם אם שלא בזדון – מה שמסיר את הקרקע המשפטית לקבלת הפטור.


לצד זאת, שפסר הורה לבטל את קנסות הפיגורים שהמדינה דרשה, תוך הבהרה: "מדובר בסנקציה עונשית שמטרתה להרתיע עבריינים. כאן מדובר בטעות שנעשתה בתום לב, על בסיס הוראות רגולטור שנוסחו ברשלנות". בית המשפט קבע כי אין הצדקה להעניש יבואנים שנפלו קורבן לאי-בהירות של הרשות המוסמכת.


בסיום פסק הדין קבע השופט שפסר כי התובעים יישאו בהוצאות משפט בגובה כולל של 120 אלף שקלים – מהם 50 אלף שקלים ישולמו למדינה, ו־70 אלף שקלים למעבדה מגל, אשר נדחתה כנתבעת. בנוסף העיר: "שני הצדדים הכבידו על ההליך שלא לצורך. חבל שכך".


コメント


bottom of page