top of page

שומר סף - הכירו את איתן לדרר, פרקליט מחוז צפון (אזרחי) בפרקליטות המדינה



שומר סף הוא כינוי לנושא משרה במנהל הציבורי שמתוקף תפקידו מופקד על שמירת כללי מנהל תקין, ומשמש כ"שומר הסף" שעליו למנוע משחיתות ופגיעה בטוהר המידות להיכנס במפתנו של הגוף הציבורי בו הוא מכהן. הכירו את איתן לדרר, פרקליט מחוז צפון (אזרחי) בפרקליטות המדינה.

 

עו"ד לדרר החל את מסעו במגזר הציבורי כבר בהתמחותו בפרקליטות מחוז ת"א. מיד לאחר ההתמחות עבד כפרקליט בפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי) עד שנת 1997, אז עבר לפרקליטות מחוז חיפה (אזרחי) עד היום ממש. בשנת 2009 החל לשמש כפרקליט מחוז חיפה (אזרחי) ובשנת 2018 החל לשמש כפרקליט מחוז צפון (אזרחי) בפרקליטות המדינה. מינויו לתפקיד השלים מהלך ארוך שנים של הקמת פרקליטות אזרחית חדשה במחוז צפון של הפרקליטות, כחלק ממהלך של הפרדה בין התחום הפלילי לאזרחי.


הוא נחשב לפורץ דרך במספר תחומים. כך למשל, בשנת 2010, הוביל מהלך חסר תקדים במסגרתו המדינה תובעת במישור האזרחי נאשמים בתקיפת שוטרים. בשנת 2015 העניקה לו נציבות שירות המדינה את פרס המצוינות בניהול בדרג הבכיר. במסגרת תפקידו הפגין כישורים של "שומר סף" כאשר התריע בשנת 2017 בפני פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על חשש לשחיתות לכאורה מצד בכירים במשרדי ממשלה, לטובת מפעל חיפה כימיקלים. תכונותיו כ"שומר סף" עצמאי באו לידי ביטוי גם כנגד המערכת עצמה.


כך בשנת 2020 הביע תמיכה במועמדות דן אלדד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, ונמנה בין ארבעת בכירי הפרקליטות שנמנעו מלחתום על מכתב שהביע תמיכה במנדלבליט וביקר את התנהלותו של אלדד. בדומה, באותה שנה, ביקר שינויים מבניים שנערכים בפרקליטות, בהיעדר פרקליט מדינה קבוע.


לאחר האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי , במייל ששלח לפרקליטיו, טען כי סירב שנה קודם לכן ליטול את האחריות על ההסדר הזמני שנקבע במקום, אשר לדבריו מעיד כי המדינה השלימה עם המצב הקיים במקום, וכינה אותו "ישראבלוף". בשנת 2021 טען בוועדת נאור כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא גיבה את הליך הפקעת מתחם הקבר מידיים פרטיות לידי המדינה.


עו"ד לדרר אינו מצטיין רק בסייפא אלא גם בספרא – סיים בהצטיינות את לימודיו בתואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית וקטף כל פרס סטודנטיאלי אפשרי. כיום הוא משמש מרצה מן החוץ בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ובבית הספר למשפטים במכללת צפת. גם הרצה במכללה הלאומית לשוטרים וכן היה מנטור במיזם המנטורים של תכנית הבכירים בשירות הציבורי למוסמך במדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית. בעבר היה גם חבר בצוות שניסח את הקוד האתי של הפרקליטות.

שורשיו בחיפה, שם הוא נולד בתחילת שנות ה־60. כיום נשוי לדניה מיארה-לדרר ואב לשני בנים.

bottom of page