top of page

הכוהנת הגדולה של הביטוח הלאומי


עו"ד רונית כהן עבדה 34 שנה בביטוח לאומי, וב-15 השנים האחרונות החזיקה בתפקיד מנהלת סניף ביטוח לאומי בקרית מלאכי. ניסיון רב שנים זה הוביל אותה להקים משרד העוסק במיצוי זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי וגורמים אחרים. נפגשנו לשוחח איתה על המקצוע וחלומות




במקצוע העמוס בעורכי דין - מה מייחד אותך במקצוע?

"יש פקידים שמבינים בתחום מסוים בביטוח לאומי. אני, עם הניסיון והידע שלי, מבינה בכל התחומים הקשורים למימוש הזכויות הרפואיות. מדמי לידה ועד קצבת הזקנה, אפשר לומר שביטוח לאומי זה אני - מלידה ועד פטירה".

כמה זמן את בפרקטיקה?

"לפני כחמש שנים פרשה לאחר שירות של 34 שנים בביטוח הלאומי, מתוכן 15 שנים כמנהלת הסניף בקרית מלאכי. כיהנתי בין היתר כמזכירת הוועדות הרפואיות של נפגעי העבודה, מזכירת ועדות פטור מס הכנסה בביטוח לאומי, מנהלת מחלקת הגבייה וההוצאה לפועל ועוד. הידע העצום שצברתי משמש אותי היום במשרד עורכי הדין שפתחתי בגן יבנה. המשרד עוסק בין השאר בדיני נזיקין, דיני עבודה, אבדן כושר עבודה, ביטוח חיים, ביטוח סיעודי, נכי צה"ל, תאונות ספורט, תאונות דרכים, ירושות וצוואות, משרד הביטחון, מגשרים, רשויות מקומיות, רשלנות רפואית ותחומים נוספים".

למה פרשת מביטוח לאומי?

"החלטתי לפרוש מהביטוח הלאומי לאחר שחשתי שהמוסד, שהוקם כסוציאלי, הפך להיות מוסד פיננסי. בתקופה האחרונה היה לי קשה לתת מענה לאנשים כמו שאני אוהבת, בצורה האישית ועם כל הלב. אם הייתי מסייעת למישהו מעבר לדרוש, כבר עיקמו כלפי את הפרצוף. לצערי המערכת היא משפטית, כל מכתב מסוגנן בצורה משפטית שלאנשים קשה להבין. קח לדוגמא עכשיו עם הקורונה: בשביל להגיש תביעה לביטוח לאומי צריך מייל וסיסמה, והרבה אנשים לא יודעים להשתמש במייל. הרגשתי שמיציתי את עצמי שם והחלטתי לפרוש כדי לעזור באמת לאנשים, ואכן כעת אני עוזרת. לאחר פסק זמן שלקחתי מהעבודה, להשלים התמחות ובחינות לשכה, חזרה לשנת פרישה מהביטוח הלאומי, בסיומה המתינה לי תקופת צינון של שנה ואז הפכתי לעצמאית. כיום מגיעים אלי לקוחות מכל רחבי הארץ שנעזרים במומחיות שלי, וגם לא מעט עורכי דין שבעבודתם מול הביטוח הלאומי, יודעים עם מי צריך להתייעץ".

- מה את יודעת שאחרים לא יודעים על הביטוח הלאומי?

"אני יודעת לכוון אנשים למצות את דרגת הנכות שלהם. כשלקוח בא אלי, אני ישר בודקת אם יש לתביעה שלו סיכוי או לא. אם אין, אני מיד אומרת לו שחבל על זמנו. אם יש סיכוי – אני מכוונת מה עלינו להוסיף כדי למקסם את הזכויות. אתן לך דוגמא לטעות שאנשים עושים: יש נכות רפואית ויש אי כושר לעבוד ולהשתכר. אדם יכול להגיע ל-80 אחוז נכות רפואית ולהסתפק בכך, אבל הוא עדיין כשיר לעבוד ואז הוא מפסיד זכויות. חולה לב מגיע לביטוח הלאומי ואומר שעבר צנתור, אבל זה לא מספיק כדי להגיע לאחוז הנכות הרפואית שבאמת מגיעה לו. הרי אם הוא סובל מהלב אז יש גם בעיות לחץ דם, סכרת ועוד. אני אוספת את הכל, ופונה לוועדות שמתאימות לליקויים הרפואיים שציינתי בתיק - ואז הסיכוי לקבל את הנכות הרפואית הרבה יותר גבוה".


- מה ההבדל בין החברות למימוש זכויות רפואיות לבין עו"ד שמייצג בתביעה?

"אין מה להשוות בכלל. החברות האלה בעצם לוקחות את התביעה ושולחות בשם הלקוח ניירת בלי ייפוי כוח לביטוח הלאומי, כי אסור להן לייצג. הן לא מייצגות בוועדות רפואיות, לא עושות ערעור, לא הולכות לבית דין לעבודה. והחולה לא יודע מה לומר בוועדה. אני מלווה את הלקוח מתחילת התהליך ועד סופו, וגובה תשלום רק אם יש הצלחה. הליווי הוא אישי וצמוד. אני באה איתו לוועדה הרפואית ומדברת בשמו עם הרופאים. אנשים צריכים להבין שוועדה רפואית זה בדיוק כמו בית משפט, זה פרוטוקול! אם למחרת נזכרת ששכחת לציין משהו, תוכל רק להגיש ערר. לכן חשוב מאוד לומר בוועדה הראשונית הכל, ורק עו"ד יכול לבוא ולתבוע את כל הזכויות הרפואיות שלך בצורה הטובה והיעילה ביותר".

- מה את הכי אוהבת במקצוע?

"שאני באמת יכולה לעזור לאנשים. בגלל שיש לי המון ידע מביטוח לאומי, אני יכולה לענות על 99% מהשאלות שקשורות לכל מחלקה ומחלקה. כיף לי שאני יכולה לעזור ולענות לכולם במקרו ולא רק במיקרו: גם בזכויות עובדים, פטור ממס הכנסה, פטור רפואי וכל דבר. אין סיפוק גדול מזה. ויש גם מוטו אחד שמאוד חשוב לי: מחולי סרטן וקשישים סיעודיים אני לא גובה תשלום, עוזרת להם פרו בונו ומודה לאל שנתן לי את הזכות".


Commenti


bottom of page